Jan 162017

După cum am promis, aceasta este partea a doua a articolului despre Cape Town, în care sunt prezentate câteva din atracțiile turistice ale orașului.

“Muntele Masă” 🙂

După părerea mea atracția turistică ce nu trebuie ratată în Cape Town este platoul muntos lung de 3 kilometri care poartă numele extrem de original de “Table Mountain” adică “Muntele Masă”, nume pe care l-a căpătat pentru că seamănă oarecum cu o masă. El a fost numit astfel de exploratorul portughez Antonio de Saldanha, care în 1503 a devenit primul alb care a urcat pe ceea ce el a botezat “Taboa do Cabo” (“Masa Capului” în portugheză). Platoul este deseori acoperit de nori albi, care alcătuiesc “fața de masă”, iar sfatul pe care l-am primit a fost să urcăm pe munte în prima zi senină din vacanță, pentru că nu se știe când vom mai avea ocazia. Pentru a ajunge sus pe platou ai două alternative, pe jos sau cu telecabina iar majoritatea turiștilor optează cum era și de așteptat, pentru telecabină. Un lucru de menționat e că telecabina se oprește atunci când vine ceața sau când bate vântul, lucrul care se întâmplă de obicei foarte brusc și chiar dacă ai urcat cu telecabina s-ar putea să fii obligat să cobori pe jos. Fiind cu copiii și noi am ales să luăm telecabina, adică să înfruntăm mulțimea de oameni care primiseră și ei același sfat de a urca pe munte cu prima ocazie. Coada la telecabină e luuungă într-o zi senină. Ea tinde să se mai subțieze spre după-amiază dar problema e că nu-ți vine să aștepți până după-amiază, pentru că s-ar putea să se schimbe vremea și să vină norii.

Prima telecabină și-a început funcționarea în 1929. Cea care e în folosință azi are o podea care se rotește 360 de grade așa că până ajungi sus ai făcut o rotație completă și ai văzut priveliștea de jur împrejur. Dacă cumperi bilete online ai parte de o coadă mai scurtă pentru că sari partea de coadă de la casa de bilete. Când am ajuns la fața locului și ne-am prins de asta am cumpărat bilete online chiar acolo la coadă, folosindu-ne de wifi-ul lor care era gratis. Sus pe platou ai parte de niște priveliști incredibil de frumoase cu Cape Town și împrejurimile lui. Există o rețea de cărări și o multitudine de puncte de belvedere. La vărf mai e și o cafenea și nelipsitul magazin de suveniruri. Punctul cel mai înalt de pe platou măsoară 1086 metri. Muntele a fost ales ca una dintre cele “7 noi minuni ale naturii”, fapt care este menționat pe numeroase panouri în stația de telecabină. La telecabină am ajuns cu autobuzul turistic dar se poate ajunge și conducând sau luând taxiul.

Zona portuară Victoria & Alfred

Zona portuară Victoria și Alfred (V&A Waterfront în engleză) a fost până anul trecut cea mai vizitată atracție turistică din Cape Town, lucru de care nu e greu să te convingi văzând mulțimea de turiști care vin aici în căutare de restaurante, magazine și distracție. Plină de viață și aglomerată, merită o vizită chiar dacă nu planuiți să mâncați sau să faceți cumpărături aici, datorită pitorescului port vechi, amestecului de clădiri vechi și moderne, peisajului cu Table Mountain în fundal. Cât despre ce poți găsi aici, lista este lungă: hoteluri de lux, magazine mici specializate în artă africană și suveniruri, branduri internaționale în interiorul mall-ului Victoria Wharf, cafenele și restaurante cu mâncare pentru toate buzunarele, artiști ai străzii, chiar și o roată Ferris uriașă. Aici se află și acvariul orașului și de aici pleacă feriboturile pentru insula Robben. La V&A se pot aranja toate tipurile de excursii cu barca la care te poți gândi, de la croaziere la apus la observat de balene, de la excursii de pescuit la scufundări cu rechinii. To aici am găsit spre deliciul celor mici și 2 locuri de joacă pentru copii, cu tobogane și căsuțe.

Portul a fost creat în 1860 sub tutelajul Prințului Alfred, cel de-al doilea fiu al reginei Victoria. Primul doc a fost numit în onoarea lui, iar următorul după mama sa, de aici venind numele zonei de Victoria & Alfred. Spre jumătatea secolului 20 locul a intrat în declin, el fiind renovat în anii 1990. Victoria & Alfred încă mai funcționează ca port și astăzi.

Piața Nobel

Mica piață Nobel este una dintre atracțiile din zona portuară Victoria și Alfred. Aici se găsesc patru statui de bronz reprezentându-i pe cei patru sud-africani câștigători ai premiului Nobel pentru pace: Albert Luthuli (1960), Desmond Tutu (1984), Frederik Willem de Klerk (1993) și Nelson Mandela (1993). Monumentul este opera artistei Claudette Schreuders și a fost construit în 2005. În mijlocul pieței se găsește încă o sculptură modernă de Noria Mabasa, intitulată “Pace și democrație”,

Turnul ceasului

A doua atracție de la V&A care merită o mențiune specială este turnul roșu cu ceas în stil gotic victorian, construit în 1882 cu scopul de a adăposti birourile căpităniei portului. Înauntrul turnului se află o oglindă care permitea administratorului portului să observe ce se întâmpla la docuri. Lângă turnul cu ceas se găsește un pod mobil care permite vaselor să intre și să iasă din zona docurilor.

Cartierul de case colorate din inima orașului

Amplasat pe pantele dealului Signal, Bo-Kaap este vechiul cartier musulman al orașului în care comunitatea Cape Malay a început să se stabilească după emanciparea din 1830. Astăzi în casele viu colorate care alcătuiesc cartierul locuiesc urmașii foștilor sclavi aduși de olandezi din India și Asia de Sud-Vest. Multe dintre case au fost construite în secolul al 18-lea. În zonă se găsesc și câteva moschee, printre care moscheea Auwal care este cea mai veche moschee din Africa de Sud. Ea a fost fondată în 1798 de prințul indonezian Tuan Guru, care fusese încarcerat de către olandezi pe insula Robben. Pe strada Wale, în cea mai veche clădire din cartier, care datează din 1763, se găsește un mic muzeu care expune documente legate de viața în zonă și care este mobilat astfel încât să zugrăvească viața de zi cu zi a unei familii musulmane din secolul 19.

O excursie emoționantă

Insula Robben a jucat un rol important în istoria Africii de Sud, ea fiind locul unde Nelson Mandela și mulți alți prizonieri politici au fost încarcerați în timpul apartheidului. Este situată în golful Table la aproximativ 12 kilometri de coastă. Insula este azi muzeu și monument din patrimoniul mondial UNESCO și poate fi vizitată ca parte dintr-o excursie care începe printr-o călatorie cu feribotul de la Nelson Mandela Gateway situată în zona portuară V&A, chiar lângă turnul cu ceas.

Pe parcursul excursiei cu feribotul, care pentru noi a durat 40 de minute, te poți bucura de priveliștile cu Cape Town și muntele Table. Odată ajunși pe insula Robben am fost suiți într-un autobuz, care ne-a plimbat în jurul insulei. Autobuzul e dotat cu un ghid care în timpul călătoriei îți povestește despre istoria insulei, care a servit drept închisoare încă de la mijlocul secolului 17 când aici erau aduși liderii politici din diferite colonii olandeze. Două dintre opriri mi-au rămas foarte vii în memorie: casa unde a fost întemițat în regim de izolare liderul Congresului Pan-African Robert Sobukwe și cariera de calcar unde Nelson Mandela și alți prizonieri politici au muncit în condiții extrem de grele în timpul întemnițării. După turul cu autobuzul, care durează cam o oră, ești debarcat la poarta închisorii unde ești preluat de alt ghid, de obicei unul dintre foștii prizonieri, care îți va arăta închisoarea. Ghidul ne-a povestit despre viața de zi cu zi a prizonierilor pe Robben Island iar faptul că el a fost un martor la evenimente face ca turul să fie foarte emoționant și personal. La sfărșitul turului ți se arată și celula lui Mandela. Nelson Mandela a petrecut pe insulă 18 din cei 27 ani de închisoare.

Aproape de debarcaderul unde acostează feriboturile se găsește și o colonie de pinguini africani, pe care noi n-am mai apucat să o vedem. Cei mici erau epuizați după 3 ore în care au trebuit să stea cuminți și să facă liniște 🙂 așa că după finalul vizitei la închisoare am luat feribotul înapoi spre Cape Town.

Insula Robben este una dintre cele mai vizitate atracții turistice din Cape Town, iar din cauza asta biletele trebuie cumpărate anticipat. Noi am vizitat insula în februarie și biletele erau vândute cu o săptămână în avans. Am avut noroc să găsesc bilete pentru penultima zi de vacanță. Concluzia e că dacă mergeți acolo vara, e bine să faceți rezervări online cu cel puțin o săptămână înainte.

Cea mai veche podgorie din Africa de Sud

Groot Constantia este cea mai veche podgorie din Africa de Sud, fiind fondată în 1685 de guvernatorul Simon van der Stel. Curtea conacului arată foarte îngrijit și poți să te plimbi în voie peste tot. Vechiul conac, un exemplu de arhitectură olandeză a zonei Cape, a fost construit de Simon van der Stel și restaurat după un incendiu în 1925. Conacul e acum muzeu și poate fi vizitat. În spatele lui se găsește altă clădire interesantă, pivnița Cloete, pivnița originală a podgoriei.

La Groot Constantia poți face un tur al pivnițelor sau o degustare de vinuri. Noi am ales degustarea pentru că eram cu copiii, a căror prezență nu era permisă în turul pivnițelor. La degustare am încercat 5 vinuri alese dintr-o listă de vreo 20. Personalul a fost amabil și bine informat și mi-a plăcut că nu ne-am simțit grăbiți, că am fost lăsați să degustăm în ritmul nostru. Știind că Groot Constantia e una dintre cele trei podgorii la care se poate ajunge cu autobuzul turistic m-am așteptat ca locul să fie mai aglomerat, dar nu a fost. Altmosfera era una de calm și pace. În camera de degustări am fost doar noi și un alt grup mic.

La podgorie se găsesc și 2 restaurante și un magazin cu delicatese. Noi am decis să nu luăm prânzul acolo dar ambele restaurante arătau foarte promițător.

Grădina botanică Kirstenbosch

Altă atracție turistică care merită menționată este Grădina botanică Kirstenbosch. Amplasamentul ei, pe versantul din spate al muntelui Table, cu grădina pierzăndu-se pe pantele de la baza muntelui, creează o impresie foarte plăcută. Așa cum e de așteptat, Kirstenbosch este axată pe plantele sud africane, în special pe cele care se găsesc în peninsula Cape. Grădina a fost fondată în 1913 pe un lot lăsăt prin testament statului de Cecil John Rhodes, o figură controversată în istoria Africii de Sud.

Kirstenbosch e o oază liniștită unde te poți plimba în voie și în ritmul tău, poți admira plantele, poți ieși la un picnic iar în timpul verii poți să mergi la un concert duminică seară. Noi am petrecut vreo două ore în grădina botanică dar cred că am fi putut să stăm acolo o zi întreagă. Grădina este uriașă și are o rețea de cărări marcate. Când am fost noi soarele era foarte puternic iar unele dintre cărări erau în soare așa că e bine să fii pregătit cu loțiune de protecție solară și pălarii – mai ales pentru copii. Celor mici le-a plăcut foarte mult noua pasarelă la înălțime Tree Canopy Walkway (sau Boomslang) care oferă niște priveliști minunate ale grădinii. Alt loc interesant s-a dovedit a fi și sera, situată lângă intrarea principală, unde se găsesc plante din regiuni aride, inclusiv un baobab. Deși atunci cănd am vizitat noi nu erau foarte multe plante înflorite, grădina mi s-a părut foarte frumoasă.

Tot lângă intrarea principală se găsesc o cafenea, un magazin de suveniruri și o librărie. Noi am luat prânzul la restantantul Moyo, din interiorul grădinii. Mâncarea a fost simplă dar gustoasă iar servirea rapidă și amabilă. Kirstenbosch este una dintre stațiile de pe linia albastră a autobuzului turistic. Atfel se poate ajunge aici conducând sau cu taxiul. La intrare există și o parcare pentru cei care aleg să vină cu mașina.

Plaja și portul Hout Bay

În timpul vacanței noastre în Cape Town am vrut să petrecem un pic de timp și la plajă. La început îmi propusesem să mergem la Camps Bay dar m-am răzgândit. Deși extrem de atrăgătoare, Camps Bay mi s-a părut un pic cam aglomerată atunci când am trecut pe acolo. Am ales în schimb să ne oprim la Hout Bay, o plajă cu nisip alb care arăta mai puțin aglomerată decât Camps Bay. După un prânz plăcut la Mariners Wharf am petrecut puțin timp pe nisipul cel alb. Din păcate apa era prea rece pentru o baie. Chiar lângă plajă se găsește portul Hout Bay, care încă funcționează ca un port de pescuit. De aici pornesc excursiile cu barca către Insula Focilor (Seal Island), o mică insulă pietroasă unde trăiesc o mulțime de foci. Hout Bay e un loc perfect pentru a petrece o după-amiază agreabilă.

Mai jos, câteva fotografii din vacanță. Am încercat să aleg alte poze decât cele din articolul precedent.